Naše budoucnost je v minulosti!
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Naše budoucnost je v minulosti!

Get away from your computer!!! Work on your car!!! Your OLD CAR needs you!!!
 
PříjemPříjem  Latest imagesLatest images  RegistraceRegistrace  Přihlášení  

 

 Lamborghini Espada 400 GT - chladná krása

Goto down 
2 posters
AutorZpráva
O. Truc

O. Truc


Počet příspěvků : 179
Věk : 34
Bydliště : Křenovice

Lamborghini Espada 400 GT - chladná krása Empty
PříspěvekPředmět: Lamborghini Espada 400 GT - chladná krása   Lamborghini Espada 400 GT - chladná krása Empty03.12.10 20:11

Lamborghini Espada je vedle typu Countach nejúspěšnějším klasickým modelem od lamborghini. Na ženevském autosalonu v roce 1967 Ferrucia Lamborghiniho zaujal koncept čtyřmístného sportovního vozu studia Bertone se jménem Marzal. I když měl k jeho provedení výhrady a hlavně křídlové prosklené dveře mu připadaly příliš avantgardní, začal přemýšlet o tom, zdali by samotná idea rychlého a pohodlného vozu s plnohodnotným místem pro čtyři dospělé cestující nemohla slušně doplnit tehdejší výrobní portfolio jeho společnosti, takže se o dva roky později vedle Miury a 400GT objevila Espada pojmenovaná trefně podle toreadorova meče, který brutálně rozťal klidné vody trhu s italskými sportovními vozy.

Z pera Marcella Gandiniho vzešel opravdu impozantní výtvor s chladně elegantními ostrými liniemi, které byly jakými protipólem zaoblené Miury, ale plně vystihovaly charakter vozu. I při výšce 1185mm interiér poskytoval dostatečný prostor pro čtyři dospělé cestující se zavazadly a na silnici s šířkou 1860mm a délkou 4738mm nebyl zvláště ve vyšších rychlostech k přehlédnutí. O pohon se starala prověřená jednotka V12 o výkonu 325-350 koní, který byl přes manuální pětistupňovou nebo třístupňovou automatickou převodovku přenášen na zadní kola. Podvozek s nezávislým zavěšením kol a kotoučovými brzdami na obou nápravách byl nastaven na poměry továrny Lamborghini velice komfortně a i proto získal vůz přezdívku “létající koberec“, která plně vystihovala skvělou kulturu cestování s tímto polykačem kilometrů.
?????? At site
?????? At site
?????? At site
?????? At site
?????? At site
?????? At site
?????? At site

Espada byla schopna bez problémů akcelerovat z 0 na 100km/h za 7,8 sekund a během několika dalších okamžiků atakovat maximální rychlost 240km/h, což ji okamžitě pasovalo na nejrychlejší sériově vyráběný čtyřmístný automobil planety. O úspěšnosti tohoto revolučního automobilu jistě svědčí i fakt, že se ve výrobním programu továrny v Sant'Agatě Bolognese udržel celých 10 let. Za tu dobu prodělal 3 zásadní modifikace, které se díky nadčasovému designu Bertone/Gandini v největší míře projevily na motoru, podvozku a pojetí interiéru.


První generace s překrásně tvarovanými koly Borrani z Miury, vyráběná do roku 1970 se vyznačovala avantgardním pojetím přístrojové desky s výraznými přesahy lemování sdruženého přístroje v kombinaci s klasickou koncepcí vysokého středového tunelu s řadicí pákou a ovládacími prvky. Celá přístrojová deska byla bohatě obšita kvalitní kůží, která přispěla k ambientní atmosféře vozu kategorie GT. Těchto vozů první série s označením S1 bylo vyrobeno 325 kusů.
?????? At site
?????? At site


Druhá generace se však přizpůsobila požadavkům zákazníků na klasicky italské pojetí přístrojové desky, která získala jednodušší tvarové provedení s vysokým podílem dřevěného obložení, které se v první generaci nevyskytovalo. Na druhou stranu byly rozšířeny vývody ventilace i k zadním sedadlům, což přispělo k vyššímu komfortu cestujících. Výkon motoru vzrostl díly zvýšení kompresního poměru na 345 koní a volitelná výbava byla doplněna o možnost objednání posilovače řízení pro zvýšení komfortu ovládání. Brzdová soustava byla standardně dodávaná s chlazenými kotouči na všech kolech, které si však vyžádaly změnu uchycení kol z původní centrální matky na 5 šroubů, ale původní skvělý design byl zachován. Espada s označením S1 byla vyráběna 1970 – 1973.
?????? At site
?????? At site



V roce 1973 přišla na řadu poslední modifikace s označením S3, která Espadě vydržela až do ukončení výroby v roce 1978. Interiér se podřídil hranatějším tvarům, část přístrojů se naklonila k řidiči a dřevěné obložení opět zmizelo. V první řadě byl zvýšen výkon pohonné jednotky na 350 koní a v těsném závěsu následovala optimalizace podvozku a řízení ZF. Všechny vozy byly standardně vybaveny klimatizací a poprvé bylo možné objednat elektricky ovládané střešní okno.
?????? At site
?????? At site



Nové obchodní příležitosti přispěly k aplikaci třístupňové automatické převodovky Chrysler Torgueflight, která byla sice do jisté míry přizpůsobena motoru, ale charakter vozu s ní díky řazení v 4800 ot./min. notně utrpěl, protože pohonná jednotka V12 dosahovala nejvyššího točivého momentu v 5500 ot./min. a byla schopna svorně táhnout až do 7500 ot./min. Tento problém však novým zákazníkům za oceánem nevadil stejně jako dodatečné masivní nárazníky pro homologaci v USA. Tento krok sice hrubým způsobem narušil původní design, ale přinesl automobilce dostatečný odbyt na novém trhu, který nemalou měrou přispěl k celkovému počtu 1217 prodaných kusů, čímž se zařadila na druhé místo mezi nejprodávanější modely Lamborghini v historii hned za legendární Countach.
?????? At site
?????? At site



Na konci 70tých let se italský designér Pietro Frua rozhodl vytvořit studii pětidveřového vozu na bázi Espady. Jako základ posloužilo šasi třetí série z roku 1974, které bylo prodlouženo o 178mm, aby mohlo být cestování na zadních sedadlech stejně pohodlné jako v tehdejších luxusních limuzínách. Vůz byl poprvé prezentován v roce 1978 na Turínském autosalónu a díky neobyčejné čistotě linií velice zaujal odbornou i laickou veřejnost. Pietro Frua sice počítal s malosériovou výrobou, ale sen se bohužel nikdy nesplnil. I přes opětovnou prezentaci na Ženevském autosalónu v roce 1980 se nenašel dostatečný počet zákazníků potřebný k realizaci výroby. Jediný prototyp byl odprodán basilejskému zastoupení značky, odkud putoval k německému sběrateli, který ho vlastní dodnes.
?????? At site



Espada dokáže hýčkat nejen dizajnem, ale hlavně dokonalým cestovním komfortem. K tomu byla stvořena a její osobitý duch žije dál.
Návrat nahoru Goto down
jiri.truc

jiri.truc


Počet příspěvků : 485
Věk : 36
Bydliště : Křenovice

Lamborghini Espada 400 GT - chladná krása Empty
PříspěvekPředmět: Re: Lamborghini Espada 400 GT - chladná krása   Lamborghini Espada 400 GT - chladná krása Empty06.02.11 1:22

Návrat nahoru Goto down
 
Lamborghini Espada 400 GT - chladná krása
Návrat nahoru 
Strana 1 z 1

Povolení tohoto fóra:Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru
Naše budoucnost je v minulosti! :: Veteráni :: Veteráni-
Přejdi na: